Заради лошата царевична реколта млечни и месни продукти ще поскъпнат
Ниските добиви щели да ударят първо по фуражите, прогнозира агроминистърът Мирослав Найденов
/ брой: 189
Тазгодишната реколта от царевица се очаква да е с 40 процента по-лоша в сравнение с 2011 г. и това се очаква да оскъпи фуражите, което от своя страна да повлече цените на млечните и месните продукти, прогнозира вчера министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов, който провери състоянието на царевични ниви край Раковски. Според прогнозите на министъра добивът на една от основните суровина за производство на фуражи ще е около 1.2 млн. тона при миналогодишни количества от 2 млн. т. Тъй като тенденцията за слаба реколта на тази култура е в световен мащаб, цените на царевицата ще се повишат, което неминуемо ще доведе до поскъпване на фуражите, каза Найденов.
Към това се прибавя и прогнозата за по-ниска реколта от слънчоглед, направена от агроминистъра миналата седмица, което също ще се отрази сериозно върху цените на фуражите. Тяхното поскъпване и свитото потребление на пазара ще поставят фермерите у нас под огромна преса, допълни той и обеща допълнителни помощи за животновъдите. Проблем са и множеството пропаднали площи с царевица, предстоят огледи на терените съвместно с представители на браншовите организации, за да се задейства европейският регламент за обезщетяване на зърнопроизводителите с до 80% от претърпените от тях загуби.
Найденов коментира по-рано през деня и това, че цените на основни хранителни стоки у нас продължават да поскъпват, въпреки обявеното преди десетина дни намерение на няколко от търговските вериги у нас да задържат цените на десет български хранителни продукта на сегашните им нива за три месеца. "Цените не трябва да слушат министъра, цените слушат единствено и само пазара", каза пред Нова телевизия Найденов.
Найденов каза, че би се съгласил с критиките, че правителството създава на практика картел "и аз също ще го говоря, ако е така, ако има официално споразумение". "Първо, няма споразумение. Второ, ние не сме коментирали конкретни цени. Ние водихме един откровен разговор с тях, защото те всъщност също разчитат по някакъв начин на увеличаване на потреблението. Най-големият бич и за веригите, и за преработвателите и производителите в момента е свитото до минимум потребление", каза Найденов.
Според него "промоциите" в големите вериги не ощетяват малките квартални магазинчета, защото в някои от тях цените били по-ниски от тези в хипермаркетите. "Те са по-флексибилни, могат да реагират, те имат директни доставчици, не минават през посредници в пазара. Не е проблем за малките магазини. Вижте, ако се повиши като цяло потреблението, то ще бъде добре за всички", допълни той.