Железничарите са готови за ефективна стачка
Ръководството на БДЖ подготвя спиране на 140 влака и съкращение на 1500 служители
/ брой: 292
Ако се стигне до спиране на влакове и съкращения в БДЖ, ще има национална ефективна стачка на железничарите. Това обяви вчера пред ДУМА председателят на Синдиката на железничарите в България инж. Петър Бунев.
По-рано вчера изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров заяви пред БНТ, че ако субсидията на железопътния превозвач за 2015 г. бъде записана в бюджета окончателно на 140 млн. лв., трябва да бъдат спрени 140 влака и да бъдат освободени 1500 служители. "Държавата определя в какъв размер иска да бъде услугата, която БДЖ предоставя. Ако размерът е за 140 млн. лева, трябва да бъдат спрени тези 140 влака и да бъдат освободени 1500 души", заяви Владимиров.
"Трябва да има преходен период, през който БДЖ трябва да се нагоди към тази субсидия. Този период трябва да е около една година. Ако спрат влакове, това означава, че ще има и съкращения", каза директорът на холдинга. От думите на Владимиров обаче стана ясно, че ръководството на БДЖ вече се готви да съкращава влакове. "Работим по влаковете, които трябва да бъдат спрени. Това ще са най-нерентабилните влакове", обясни Владимиров. За да се намалят влаковете и да се освободи персоналът, са нужни поне 7 месеца, за да се проведат преговори със синдикатите, защото има колективен трудов договор, който не позволява на ръководството на БДЖ да прави съкращения. След което, ако има добра воля, ще бъдат изплатени 4-6 заплати на съкратените, обясни шефът на БДЖ.
Има предложение, внесено между първо и второ четене на бюджета от лидера на БСП Михаил Миков, субсидията за БДЖ за 2015 г. да бъде 180 млн. лв., каза Бунев. Въпросът обаче е дали това предложение ще бъде прието. "Ако това не се случи, ние нямаме друг изход освен да излезем на протести. Решението за национална стачка вече е взето от синдикалната организация на железничарите в КНСБ и към нейната подготовка ще се пристъпи, ако решението за съкращения на влакове и работници бъде взето", заяви Бунев. По неговите думи към тях ще се присъедини и железничарският синдикат на КТ "Подкрепа". Подготовката на такава стачка изисква време, най-реалистично е тя да стане през февруари или март, прогнозира той. Стачката ще бъде ефективна, ще спираме влакове, заяви Бунев.
Ако се стигне до спиране на 140 влака и големи съкращения, това ще бъде краят на железниците, каза инж. Бунев. "Става въпрос за голямо свиване на дейността, което на практика обезсмисля съществуването на железниците. Видяхте какво стана преди ден на Горна баня. Отмяната на влакове ще доведе до това хората да лягат по релсите", заяви той. Оказа се, че само чрез съкращения и свиване на дейността железницата не става по-добра, напротив, става все по-зле, заяви Бунев. "Явно в ръководството никой не си дава сметка и колко приходи ще се загубят, че хората няма да има с какво да се придвижват. Дали пък това не е и някаква антикризисна мярка в полза на автопревозвачите, за да им бъдат осигурени повече клиенти. Въобще въпросите са много", каза Петър Бунев.
Шефът на БДЖ Владимиров пък съобщи още, че през 2015 г. със сигурност няма да бъдат купувани нови влакове, както и че на този етап не се предвижда увеличаване на цените на билетите. Задълженията на БДЖ към банките са за 300 млн. лева.
Вагон-цистерна дерайлира между Ракево и Бойчиновци
Заради дерайлирал вагон-цистерна от композицията на товарен влак на частната "Българска железопътна компания" вчера в 10,50 ч. бе преустановено движението на влаковете в междугарието Ракево - Бойчиновци, съобщиха от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). На мястото бяха аварийни екипи на НКЖИ и специализиран автомобил "Унимог" с оборудване за техническо осигуряване на придвижването на авариралия вагон и освобождаване на междугарието. При дерайлирането не са нарушени елементи на железопътната инфраструктура. За пътниците от влаковете в участъка бе осигурен превоз с автобуси. В 15,10 ч. движението на влаковете в участъка бе възстановено.
Недоволни пътници спряха влака за Перник
Пътническият влак от София за Перник бе спрян за повече от час от около 200 недоволни пътници на гарата в Горна баня в понеделник вечерта. Причината бе, че хората не са могли да се съберат в мотрисата "Дезиро". Тя била по-малка, защото основната мотриса, която се движила по линията, е катастрофирала на гара Мурсалево преди няколко дни. В БДЖ нямат друга по-голяма мотриса, която да обслужва линията София-Перник, и проблемът е чисто организационен. От вчера е включeн достатъчен брой вагони във влаковете, които се движат по жп линията София - Перник.