16 Септември 2025вторник21:40 ч.

На фокус

Железниците - в "железния" юмрук на ГЕРБ

/ брой: 13

автор:Йонко Бонов

visibility 2430

Железопътният транспорт има социални функции и е гръбнак на всяка добре работеща икономика. От тази стабилна и функционална структура не се отказва и бъдещият цивилизован свят. Затова всяка социално организирана държава финансира щедро своите железници. В Испания например тези държавни субсидии достигат до 60 на сто, в Австрия са 48 на сто.
В нашата страна обаче пак ни принуждават да тичаме слепешком с всички сили точно в обратната посока. Управляващите от ГЕРБ решиха да вземат железниците в "железен юмрук" - ако мине. Като не мина, дадоха заден, ама не съвсем. Пореден пример за антисоциално управление, обслужващо недвусмислено интересите на едрия капитал, който у нас би могъл да носи недвусмисленото определение безнаказано престъпен. Опитвайки се да изкарат нерентабилен най-евтиния и масов транспорт, ГЕРБ се опитаха да поведат към фалит една от малкото останали държавни дейности - по познат от целия ни преход модел.
Вече 25 години нашата държава е впрегната в ярема на безпрекословен защитник на престъпно мултиплициращия се частен капитал. А когато се потърси социална защита от същата тази държава, тя става неуверена, бедна, слаба. Особено ако става дума да се увеличат доходите на хората, да се стабилизира образованието, да се подобри здравеопазването, да се спре демографският срив... Нагла и безотказно работеща пластична метаморфоза.
През 80-те години на миналия век България се отличаваше със своята най-добре развита железопътна структура на Балканския полуостров. По онова време в Горна Оряховица например беше създадена първата компютъризирана разпределителна гара за тридесет направления в страната и в чужбина. По моста Русе-Гюргево се движеха за денонощие 30-ина пътнически и товарни композиции. Днес преминават едва три-четири влака.
Ако се обърнем към още по-далечното ни минало, ще си припомним, че Стефан Стамболов пръв одържави железниците у нас и прокара първия закон за тяхното развитие в България. Цар Борис обнови локомотивния и вагонния парк, издигайки железопътния транспорт на по-високо ниво. По времето на социализма беше даден нов и най-мощен тласък на този транспорт, той се наложи като най-достъпен за хората и най-полезен за народното ни стопанство.
Днес управляващите гербаджии се опитват да смачкат постигнатото в продължение на повече от столетие. Инициативата им е очевидно в интерес на едри автомобилни превозвачи. Резултатът е до болка познат и недвусмислено ясен - увеличаване на армията от обедняващи и безработни. Спасението е също известно - поединично към чужбина, който успее, разбира се. Останалите ще попълват редиците на излишните хора в нашата глуха и осамотяваща родина.

Българинът прави неразумни инвестиции преди еврото

автор:Дума

visibility 672

/ брой: 172

БДЖ с намаления за ученици и студенти

автор:Дума

visibility 600

/ брой: 172

Годишната инфлация се задържа на 5,3 на сто

автор:Дума

visibility 549

/ брой: 172

Банкнотите в обращение у нас намаляват с 9%

автор:Дума

visibility 553

/ брой: 172

Отново бум на нелегални мигранти

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 172

Работещи и пенсионери в Гърция с повече пари

автор:Дума

visibility 632

/ брой: 172

Тръмп шокиран от "меките" санкции

автор:Дума

visibility 588

/ брой: 172

Накратко

автор:Дума

visibility 574

/ брой: 172

Военни комикси

автор:Александър Симов

visibility 606

/ брой: 172

Парите на инвалидите

visibility 619

/ брой: 172

Къде е реалното производство?

автор:Гарабед Минасян

visibility 642

/ брой: 172

Ще събарят ли старите панелки за нови жилища?

visibility 645

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ