14 Юни 2021понеделник11:52 ч.

Бламът на един министър

/ брой: 234

автор:Велко Вълканов

visibility 1814

Министърът е Сергей Игнатов. Бламът e от Конституционния съд.
С решение номер 11 от 5 октомври т.г. Конституционният съд обяви почти половината от разпоредбите на Закона за развитието на академичния състав за изцяло или частично  противоконституционни. Предложеният от Сергей Игнатов закон е буквално сринат. Извадени са от действие редица разпоредби, без които законът изобщо не може да бъде прилаган.
Носещата част на закона са разпоредбите, които се отнасят до развитието на академичния  състав. Но тъкмо развитието на академичния състав става невъзможно, доколкото тъкмо разпоредбите, които се отнасят до него, са отпаднали от закона.  Отпадна например чл. 1, ал.3, съгласно който "Конкретните условия и ред за придобиване на научни степени и за заемане на академични длъжности се определят със съответните правилници на висшите училища и научните организации при спазване на единните държавни изисквания". Пита се, след като този текст отпада, кой и как ще  определя конкретните условия за придобиване на научни степени и за заемане на академични длъжности?  
Отпадат и разпоредбите, които определят реда на работа на научното жури, което ще оценява дисертационните трудове и кандидатите за академични длъжности. Това са разпоредбите на чл. 4, ал.3, съгласно които "Журито провежда своите заседания при условия и по ред, определени с правилниците на висшите училища и научните организации. На първото заседание журито избира един от членовете си за председател и проверява и изпълнението на процедурните изисквания. Решенията на журито и на съответния съвет се вземат с явно гласуване и обикновено мнозинство". Отпада и разпоредбата на чл.12, ал.3: "Журито провежда своите заседания при условия и по ред, определени с правилниците на висшите училища и научните организации. На първото заседание журито избира един от членовете си за председател и проверява и изпълнението на процедурните изисквания. Решенията на журито и на съответния съвет се вземат с явно гласуване и обикновено мнозинство."
След като няма жури, няма естествено да има и никаква дейност по развитието на академичния състав. Блокадата е пълна. Научното развитие спира, започва разпадането на научните кадри и структури. И малкото хора, които имаме в научните учреждения, и те ще избягат в чужбина, където, както може да се предполага, науката няма да се управлява от министри като Сергей Игнатов.
От закона отпадат и разпоредбите, определящи условията, при които следва да се заемат академичните длъжности. Това са разпоредбите на чл. 15, ал. 2, чл. 18, ал.2, чл.26, ал.1 и чл. 29, ал.1. Има, както разбираме, свободни академични длъжности, но те няма да могат да се заемат, защото не е определен редът, по който те ще трябва да се заемат. Отново блокада в развитието на академичния състав. Съдейства за  блокадата отпадането и на редица други текстове от закона. Това в частност са & 2, & 3, & 7, &  9, ал.2, и & 10 от допълнителните, преходните и заключителните разпоредби на закона.
Създадената в областта на науката правна обстановка води до тежки политически изводи. Тя издава пълна некомпетентност на органите, които управляват нещастната българска наука: Народното събрание, Министерският съвет, Министерството на  образованието, младежта и науката. За да може да се надява на развитие, науката в нашата страна  трябва да се освободи от дълбоко противопоказания за нея управленски екип. Той я държи в мъртва, задушаваща я хватка.
В близък план обаче стои задачата да преодолеем възникналата с решението на Конституционния съд конкретна правна ситуация в областта на българската наука.  
Възможни са, общо взето, следните две  решения. Първото възможно решение е приемането в  най-кратък срок на закон, който да запълни каверните, възникнали в Закона за развитието на академичния състав. Такъв закон може да внесе Министерският съвет, но такъв закон могат да внесат и отделните народни представители. Целесъобразно е при парламентарната група на БСП да се създаде експертна група от български учени, които заедно с народни представители от БСП да изработят или нов закон, или само отделни разпоредби към Закона за развитието на академичния състав, които да го приведат в състоянието на работещ закон.
Второто възможно решение е отмяната на Закона за развитието на академичния състав и заедно с това - възстановяването на действието на законите, отменени с приемането на този закон. Заварената от Закона за развитието на академичния състав правна уредба трябва да се запази до приемането, без да се бърза, на нов, съответен на  действителните потребности на науката закон. Ще си позволя да кажа, че според мен това би било по-правилното решение.
Във всички случаи не бива да се отмине въпросът за съдбата на този тъй злополучен министър на образованието, младежта и науката. Пред цялата наша общественост Сергей Игнатов получи оглушителна плесница. Ако има достойнство, човекът, получил такава плесница, още на другия ден си подава оставката.
Имате ли достойнството да си подадете оставката, министър Игнатов?
 
 

"Метастазите" на Пеевски и Горанов пречат на министъра за ББР

автор:Дума

visibility 359

/ брой: 111

Предлагат шофьорските курсове да се увеличат с 10 часа

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 111

Газът поскъпва с 3,5% през юли

автор:Дума

visibility 229

/ брой: 111

60% от малките фирми ще плащат по-скъп ток

автор:Дума

visibility 215

/ брой: 111

Англия отлага отпадането на ковид мерките

автор:Дума

visibility 122

Израел има нов премиер

автор:Дума

visibility 291

Г-7 дава 40 трилиона долара на развиващия се свят

автор:Дума

visibility 286

/ брой: 111

Путин иска пряк диалог със САЩ

автор:Дума

visibility 334

/ брой: 111

"А" добре! Чакаме "Б"

автор:Велиана Христова

visibility 340

/ брой: 111

Пак смешен плач

автор:Евгени Гаврилов

visibility 392

/ брой: 111

Срок на годност

автор:Ева Костова

visibility 308

/ брой: 111

"БСП за България" е за социална защита на хората

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 111

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ