Диктат над Селскостопанската академия
Из стенограмата от заседанието на парламента на 20 юли т.г.
/ брой: 168
С промяна в Закона за Селскостопанската академия (ССА), внесена от МС, се дава право на премиера да сменя председателя на ССА, а на земеделския министър - да гони членове на управителния съвет без съгласуване с вузовете и БАН, които са ги предложили.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА (КБ):
В тази пленарна зала са се гледали различни закони с различно съдържание, със спорна насоченост. Мисля, че толкова откровен законопроект общо взето не сме приемали. Защото той казва следното: не искаме никакъв съгласувателен механизъм за освобождаването предсрочно на председателя.
Селскостопанска академия преживя обрати в своето развитие. Тя беше една сериозна научна организация, беше закрита, след това бе формиран Национален център за аграрни науки, след това отново беше възстановена академията. Когато говорим за научна организация, съществуваща в рамките на едно действащо министерство, тези текстове в закона тогава бяха възможността, която гарантира известна автономия и независимост на тази научна структура, за да може тя да работи действително в съответствие с действащото законодателство в сферата на науката и да гарантира автономия - и на нейния председател, на членовете на управителния съвет. В момента ние твърдим нещо различно. И аз искам да сме наясно!
Уважаеми колеги, става дума за тема, която на вас очевидно не ви е много интересна, но тя е важна. Какво е бъдещето на научните организации в България, тяхното развитие дали ще съответства и ще се води съгласно вашите разбирания за административна реформа, или ще се запази академичният и автономен дух на тези структури? Това трябва да има свой отговор. Очевидно какъв е отговорът ви. Селскостопанската академия ще бъде администрирана, ще бъде ръководена, ще бъде стагнирана, ако щете, в съответствие с вашето виждане за провеждане на административна реформа, а не със стимулиране на правенето на наука в България.
Част от аргументите на зам.-министър Костов пред комисията бяха, че на тях им е необходима нова реформа - промяна в състава в ръководството на Селскостопанската академия, защото имало 30 млн. лв. за проектно финансиране на дейности в рамките на академията. Какво ви бърка този управителен съвет, който по свой начин работи точно в рамките на едно подобно финансиране? Или битката е кой ще администрира разпределението на 30 милиона?
Или може би беше искрен зам.-министър Костов, който накрая каза: ... Светла Бъчварова е член на висшето ръководство на БСП. Ще питам отново: според доц. Георги Костов има проблем, че проф. Светла Бъчварова има своя партийна принадлежност и е ли това обективна невъзможност тя да изпълнява възложените й задачи? Ако това е критерият в правенето на наука, гласувайте този законопроект. Но вие в момента поемате ангажимента да кажете открито как кадрува ГЕРБ!
АЛИОСМАН ИМАМОВ (ДПС):
Ние няма да подкрепим този законопроект поради следните причини. На първо място този законопроект е типичен класически пример на това как може да се използва законодателната власт за решаване на чисто политически кадрови въпроси. Той има много ясна и прозрачна цел. Първо, да се смени председателят на управителния съвет на академията. Второ, да се сменят членовете на управителния съвет на академията. Това са целите на този законопроект. Очевидно Селскостопанската академия претърпява изключително сериозни промени в момента. Вероятно знаете, че някога тази институция имаше изключително голям авторитет по отношение на аграрните науки. Академията създаваше научните основи на българското земеделие, само че във време, когато българското земеделие беше преди всичко кооперативно.
Това е научна институция. Едва ли някой ще посочи пример в България научна институция да бъде третирана като част от изпълнителната власт и ръководството на тази институция да бъде назначавана от премиера и от министрите. Ако не се предприемат мерки тази институция да се развива именно като научен център за аграрните науки в страната, нейната изключителна значимост, традициите, които е натрупала във времето като авторитетна аграрна институция, ще бъдат безвъзвратно загубени.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ (КБ):
В своето изказване зам.-министър Костов спомена, че проблемите в тази област са били предмет на дискусия на кръгла маса, проведена в средата на месец април в много широк състав по инициатива на Министерството на земеделието и храните. Г-н Костов, трябва веднага да споделя мнението и впечатлението си, че - по един израз, който може би ще предизвика малка реакция - напънала се планината, родила мишка. На 6 януари тази година вие сте подписали заповедта за план за изработване на концепция за оптимизиране на структурата и дейността на Селскостопанската академия. Този план тръгва да се изпълнява. На 15 април се провежда тази много широка, много интензивна, много сериозна дискусия, която чува обръщение от министър-председателя, прочетено от вашия министър, самият министър на земеделието прави едно сериозно изказване и има поредица от изказвания на браншовици, на производственици и така нататък. И днес, на 20 юли, на първо четене ние гледаме този законопроект. Това е единственият продукт от цялата ви дейност, която днес представяте пред Народното събрание.
Казвате, че има утвърдена концепция, че тя се провежда. Ако въобще съблюдавахте елементарната парламентарна практика, когато внасяхте този законопроект, той трябваше да бъде придружен с един достатъчно ясен доклад какво представлява тази концепция, какво предвижда тя, как отразява онова, което е резултат на анализи и оценки. Вие чухте народния представител Дарин Матов от Плевен. Той много ясно ви каза, че онова, което е направено с Института по лозарство и винарство, е грубо администриране и потъпкване на една пребогата научна и приложна традиция, която по един абсолютно безотговорен начин се затрива и се вкарва в една изпълнителна агенция.
Тръгвайки да разсъждавате по тази тема, предлагам да я поставим в контекста именно на мотото на кръглата маса, на темата на кръглата маса, зададена от Министерството на земеделието: перспективи за развитие на Селскостопанската академия - европейски измерения. И да си зададете въпроса това ли са европейските измерения - създаването на два незащитими текста, които създават един пълен административен произвол за смяна на председателя и на управителния съвет на академията... Това е парекселанс в командното административно мислене.
Разсъждавайки сега по това какво е необходимо на Селскостопанската академия от гледна точка на тези мнения, които са прозвучали на кръглата маса от същите тези браншовици, специалисти - в никакъв случай те не са апелирали да се даде възможност на министъра и на министър-председателя да уволняват ръководството на академията. Много по-различни са техните очаквания. Те очакват една нова, по-пряка връзка между наука, системи за трансфер, забележете, на български научни постижения и внедряването им в производството. Само че както вие много добре знаете, Националната служба за съвети е в министерството, една част от Селскостопанската академия. Тя е под прякото ръководство на министъра на земеделието и храните. Така че ако има недостатъци в тази приложна част, това са недостатъци във вашата работа.
Ако говорите за парите, то вие и сега знаете, че академията се издържа приблизително половината - 60% от субсидия и 40% от собствени приходи. Тези приходи са от изпълнение на най-различни проекти - и национални, и на Европейския съюз. Това са десетки проекти, които успешно се изпълняват. Така че тезата, че досега не са изпълнявани държавни задачи и това сега трябва да бъде поправено, е абсолютно несъстоятелна.
Раздут ли е щатът, голяма ли е академията? Народният представител Михаил Михайлов, който е бил участник на кръглата маса, който системно поставя въпроса, че тази академия е рецидив, все пак когато говори, трябва да отчита фактите. Фактите са, че в 1990 г. академията е имала 9600 научни работници, в 2000 г. те са станали 5000, а сега са 2700. През 1990 г. е имало 86 института, сега са 27. И на тази среща, господин Костов, вярвам, ще потвърдите, лайтмотивът е бил, че каквито и реформи да се правят, по-нататъшни съкращения, по-нататъшни свивания са абсолютно недопустими. Изразявани са едни или други очаквания за реформи, за промени в дейността, за по-голяма приложност, едновременно с това много дебело е подчертавана необходимостта от стабилност, приемственост и съхраняване на кадрите.
Ние с вас имахме възможност миналата година да присъстваме на годишното изложение на продукцията на научните звена на академията край Стара Загора - мястото, където е едно от тези стогодишни и над стогодишни научни звена, станции със своя традиция, в случая - в животновъдството, и вие бяхте свидетел и на общността между тези звена. Те имаха благородно съревнование кой по-добре да представи онова, което е постигнал, и на уважението, с което се ползваше и се ползва ръководството на Селскостопанската академия. То се разглежда като ръководство, успяващо да защити в изключително трудни условия приоритетите на селскостопанската наука, и едновременно с това - с изключителната загриженост, че разрушавайки академията, се отваря широка врата за чужди научноприложни разработки, които и без това сега завладяват пазара и които без стабилна селскостопанска наука ще доведат до пълното ликвидиране, до постепенно угасване на селскостопанската наука на България.
Със съкращения