Концерт в памет на Парашкев Хаджиев
И спектакъл, посветен на Джон Кейдж, представя днес фестивалът "Софийски музикални седмици"
/ брой: 146
Концерт, посветен на 100-годишнината от рождението на Парашкев Хаджиев (1912-1992), ще се състои днес от 18 ч. в зала СБК. Оперите на композитора във видеоархивите ще представи проф. Боянка Арнаудова. Концертът е в рамките на фестивала "Софийски музикални седмици".
Композитор, педагог, обществен деец, със своята разностранна творческа, педагогическа и обществена дейност, Парашкев Хаджиев е сред имената, които формират професионалния облик на българската музика в средата на ХХ век. Завършва ДМА с пиано при Анд. Стоянов и композиция при П. Владигеров.
Биляна Вучкова
Снимка СМС
Специализира композиция при Й. Маркс във Виена. Учи композиция при Х. Тисен във Висшето училище по музика в Берлин. След завръщането си в България е преподавател по хармония в ДМА, от 1947-а повече от 40 г. е професор по хармония и композиция. П. Хаджиев е най-продуктивният български композитор на музикално-сценични творби - 21 опери, 6 оперети и 3 мюзикъла, 1 балет; над 150 постановки - представителна част от националния репертоар на българските оперни и оперетни театри след средата на 50-те г. на ХХ век. Автор е на симфонична и камерна музика; над 500 хорови и масови песни, над 5000 хармонизации на народни песни и др.
Вечер за Джон Кейдж - по повод 100-годишнината от рождението му, започва днес от 20 ч. в центъра за култура и дебати "Червената къща" на ул. "Любен Каравелов" 15. Концепция и идея - Биляна Вучкова, цигулка, Светлана Мараш - звук и електроника.
Дискусия/концерт с представяне на видеоматериал, избрани лекции, музикални партитури, книги, интервюта, оригинални произведения за соло цигулка на Джон Кейдж и интерактивни импровизации. Билетите са по 10/8 лв.
Биляна Вучкова учи класическа цигулка, в студентските си години започва да се занимава със съвременна импровизирана музика на сцената в Ню Йорк и източното крайбрежие на САЩ. Солистка е на Splitter Orchestra, Das Neue Ensemble Hannover, сътрудничи с известни музикални формации.
Светлана Мараш използва звука като инструмент за изследване на музикалната форма, изразяване и смисъл в по-широк артистичен контекст. Импровизира чрез използване на обекти, електроника и готови инструменти. Нейни творби са създадени за различни медии.