Необятният свят на фотографията
Проф. Цочо Бояджиев хвърля светлина върху философските аспекти на това изобразително изкуство в новата си книга, издание на "Изток-Запад"
/ брой: 158
Проф. Цочо Бояджиев разглежда философските измерения на фотографията в книгата "Философия на фотографията", която излиза в поредицата "Библиотека Фо" на ИК "Изток-Запад".
Най-оголеното определение за фотографията е "рисуване със светлина". Първоначалното означение на фотографската снимка - дадено от Уилям Хенри Фокс Толбът през 1841 г., е photogenic drawings, или буквално "светлинно породени рисунки". Немската дума за снимка - Fotographie - е първоначално наименование на обозначавания с английското photography метод за създаване на трайни, получени с помощта на светлината изображения. Тази композиция е създадена през 1839 г. от британския математик, астроном и химик Джон Уилям Хершел, за когото се смята, че е кръстосал термините heliography (техника за възпроизвеждане на изображения посредством светлочувствителни вещества) и photogenic drawings.
Известният български философ, преводач и историк на културата, основоположникът на медиевистиката у нас проф. Цочо Бояджиев хвърля светлина върху фотографията и нейните философски аспекти в изданието "Философия на фотографията". Лекционният курс въвежда в необятния свят на фотографията и предлага възможен прочит на проблемите, свързани с естеството на "фотографското". Авторът се позовава на примери и изследвания върху теорията и философията на фотографията, както и на писмените свидетелства на някои от най-значимите майстори в жанра. Във "Философия на фотографията" проф. Бояджиев поддържа тезата, че фотографията - като един своеобразен и сравнително нов визуален език - в голяма степен се основава на някои предмодерни (но и хипермодерни) светогледни представи. Фотографското изображение, твърди още авторът, пък възниква като резултат от съвместната инициатива и балансираното и едновременно взаимодействие между обекта, техническото средство, фотографа и зрителя.
Проф. Бояджиев коментира изданието така: "Гледам на този текст най-вече като на провокация за продължаването на дискусията за природата на фотографията, за нейното своеобразие и за различността й от другите изобразителни стратегии. Надеждата ми е, че след като придобием известна яснота относно тази природа, ние ще съумеем и по-основателно да осмислим както социалния, така и собствено естетическия начин на нейното функциониране."