Потребителските жалби - директно за Брюксел
/ брой: 24
Всички жалби на потребители вече ще влизат в обща база данни, която отива директно в Еврокомисията в Брюксел. Комисията за защита на потребителите ще се включи в огромната информационна система. От институцията уточниха, че влизането в системата не е задължително, защото е "препоръка, не регламент", но страната ни е взела решение да участва.
В огромния масив от информация се вкарват всички жалби на потребители, като те са разделени по сектори. Всеки, който има достъп до системата, ще вижда ясно жалбите, както и кой се е оплакал. До момента данни са въвели Испания, Чехия, Белгия, Унгария, Италия, Полша, Литва и Малта.
Базата данни е необходима, за да се засили диалога между потребители и бизнес, за да се обърне внимание на проблемите. Тя трябва да е и индикатор за вътрешния пазар, за процесите в него, обясниха пред Дартс нюз от КЗП.
Според данни на Комисията за защита на потребителите българинът се жалва най-много от мобилните оператори. 14% от всичките 17 736 сигнали, постъпили в институцията, са от ужилени потребители на мобилни услуги. Най-често българите се оплакват от начислени суми по фактури за ползвани услуги. Следват проблемите при преносимостта на номера от мрежата на един оператор към друг, невъзможност за предсрочно прекратяване на сключени срочни договори заради некачествени услуги. Българи са подавали жалби и за некоректно сключени договори със съмнение за измама.
Нашенците са се оплаквали и от некачествени битови електроуреди, като това са 12% от жалбите, а 4% са за некачествени туристически услуги.
За декември 2012 и януари тази година има едва 26 жалби заради завишени цени на сметките за парното, но те са препратени към Министерството на икономиката, който е компетентен по този вид оплаквания.