Рекламата - двигател на протеста
Неофициалните "спонсори" на най-масовите протести в Бразилия през последните 20 г. се оказаха "Fiat" и "Johnnie Walker"
/ брой: 147
Бурното икономическо развитие на Бразилия през последното десетилетие се е отразило на начина на мислене на бразилските младежи. Това е изводът на влиятелния в. "Файненшъл таймс", който се е опитал да проанализира протестните плакати и лозунги на бразилските демонстранти.
Прекаленото консуматорство и фактът, че протестиращите са далеч от политиката - еко кое е в основата на бразилските протести, цитира Би Би Си наблюдателят на вестника Саманта Пирсън.
Основните лозунги на днешното протестно движение - "Излез на улиците!" (Vem pra rua, vem!) и "Гигантът се събуди!" (O gigante acordou) - са заимствани от популярните рекламни клипове на "Fiat" и "Johnnie Walker" съответно.
По този начин неофициалните "спонсори" на най-масовите протести в Бразилия през последните 20 години се оказаха - не по своя воля - италианската фирма "Fiat" и британската "Diageo", която е собственик на марката "Johnnie Walker".
Самите демонстранти обясняват избора на лозунгите със своята политическа неопитност, а също така с достъпността и популярността на готовите лозунги.
Експертите са съгласни с тях, пише "Файненшъл таймс".
"Много от протестиращите не са свързани с никакви политически партии. Зад тях не стои определена политическа сила. Затова те се обръщат към света, в който живеят. А през последните години те живеят в света на консумацията", цитира изданието професорът от университета в Сао Пауло Денис де Оливейра.
През последните две седмици във фейсбук се появиха над 140 групи с наименованието "Vem pra rua". В същото време фирмата "Fiat" се принуди миналата седмица да свали от телевизионния ефир станалия толкова популярен рекламен клип. Поведението на "Fiat" е разбираемо - компанията се опитва, докато не е късно, да се дистанцира от политическите протести, които вече костваха живота на четири души.
Демонстрантите виждат политическо пробуждане и в рекламното послание "Гигантът се събуди!" В рекламния клип на уискито "Johnnie Walker" от планината, извисяваща се над залива Гуанабара в източната част на Рио де Жанейро, става огромен великан и започва да се движи.
"Гигантът вече не спи! Продължавай пътя си, Бразилия!", гласи посланието в края на клипа.
"Страхувайте се от събудилия се гигант! Ако вие не спрете корупцията, ние ще спрем Бразилия!", отговориха протестиращите в туитър.
От една страна, светът на потреблението се оказа отговорен за лингвистичния съпровод на протестите, но от друга - протестиращите като че ли искат да кажат, че искат повече.
На тях вече не са им достатъчни автомобилите, пералните машини и плазмените телевизори. Те искат реформи и по-добро управление на страната. А засега, продължава "Файненшъл таймс", нищо не може да спре потребителския бум в Бразилия. По магазините в цялата страна предлагат "набор на протестиращия", в който сред другите неща влизат и маски, предпазващи от сълзотворния газ.