Рязането на лентата за „Струма” се отлага
Управляващите признаха провала си за най-скъпата и сложна част от магистралата
/ брой: 10
България отлага изграждането на последния участък от магистрала "Струма" при Кресненското дефиле. Според официално съобщение на Агенция "Пътна инфраструктура" страната ни няма да търси европейско финансиране за лот 3.2 и затова оттегля апликационната форма за проекта. Именно за този участък през есента на миналата година гръмна скандал. Тогава стана ясно, че България се е опитала да заблуди Брюксел, за да си осигури еврофинансиране на проекта. Всичко лъсна в края на октомври миналата година, когато изтече информация за официално писмо от Европейската комисия във връзка с апликационната форма за финансирането на участъка. Става въпрос за писмо на Генерална дирекция "Градско и регионално развитие" на Европейската комисия до Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). Големите проблеми, които Брюксел видя за лот 3.2 на АМ "Струма", бяха следните - липсата на ОВОС за този проект и това, че българските власти предвиждат 7 тунела в участъка на Кресненското дефиле, а ОВОС има за само 5. Всъщност в писмото Брюксел излага тезата, че през Кресненското дефиле няма нужда да има магистрала, а обикновен път, защото интензивността на отсечката е много далеч от тези на АМ "Тракия" и АМ "Хемус" - между 4 и 2 пъти по-малко за денонощие (12 200 автомобила през Кресна: 28 230 автомобила по "Хемус" между София и Ботевград: 42 641 автомобила по АМ "Тракия" между София и Пловдив). ЕК смята и, че България не е защитила в достатъчна степен необходимостта през Кресна да минава магистрала, както и че тя ще има много завои заради естеството на терена, което ще доведе до повишена опасност от катастрофи.