Сделано в Русия - Тром 8, снегоблатоходът-амфибия
/ брой: 32
Навремето имаше една смешка, която правеше сериозна разлика в качеството на изделията, правени от двете страни на "желязната завеса" - "Мade in..." и "Сделано в СССР", за което си имаше известни основания. Тя донякъде е в сила и сега, но руснаците винаги са изненадвали с уменията си да направят от нищо нещо, да изненадат с невероятни технически изделия, които после, за съжаление, не успяват да поддържат в серийното производство с постоянно качество.
Нещо подобно се случва и с тази уникална машина, за която "няма няма" при придвижването, независимо от това, къде се намира - в реката, езерото, дълбокия сняг, непроходимата кал. Е, това създание на интересната руска инженерна мисъл в никакъв случай не може да се нарече красиво. Но работи навсякъде, независимо че е страшно на вид. Става дума за снегоблатохода-амфибия Тром 8, който се прави в производствената база на конструктора си Алексей Гринкевич в Сургут, от която досега са излезли 15 машини, които, минавайки по тревата, почти не оставят следи - заради ниското налягане на въздуха в гумите растителността след Тром 8 бързо се изправя.
Конструкцията на машината се състои от два основни елемента - задвижваща част с кабина за двама и пътническа, свързани с теглич с две степени на свобода, която позволява сцепление на колелата на двете звена със земята практически във всяко положение. Те са направени върху основата на херметични лодки, запълнени с полиуретанова пяна. В предната секция седят водачът и пътника, като седалките са диагонално разположени, в задната част има място за шест седящи или спящи пътници, но при нужда могат да се поберат и доста повече. Като цяло салонът изглежда така, както се полага на работен железен "кон" - няма нужда да се пита дали може да се стъпи с кален ботуш на масата, за да се измъкнеш през люка на покрива.
В главното звено са монтирани силовият и задвижващи агрегати - двигател от ВАЗ-21213, петстепенна предавателна кутия и диференциална раздатъчна кутия от Нива. От единия й вал се отвежда въртящ момент за предния междуколесен редуктор, а от другия през теглича на подобен редуктор в задното звено. Колелата се задвижват не през осите им, а с фрикционни ролки, което осигурява на машината колесна формула за задвижване 8х8.
Тази предавателна система има няколко преимущества - много е проста - няма уязвими кардани, сложни възли и натоварени кинематични връзки. При движение ролките ефективно очистват гумите от калта, а двойката колело-ролка работи и като предпазен съединител, пробуксуващ без последствия при високи натоварвания, което повишава общата надеждност на машината.
За търсене на недостатъците създателите предлагат да се покара колата в блатата около река Об и притоците й на север от Сургут. В северните райони главният проблем при движение е замръзването на ходовата част на автомобилите. Когато температурите са минусови и духа севернякът, започват проблемите с техниката - късат се замръзнали гъсеници, гумите се смъкват от джантите, а пневмосистемите ги хваща кондезаторен "паралич". При Тром 8 единственото място, където възниква проблем, е контактът на ролките с гумите. За преодоляването му се грижат три варианта на ролките - стоманени с механичен почистващ, с гумирани и полиуретанови ролки.
Воланът не е много чуствителен - открай докрай се правят седем оборота, но на тази машина е все едно накъде се кара - Тром минава навсякъде заради балансираното окачване леко "прекрачва" яки пънове, ходът е плавен, а заради централизираното помпане на гумите комфортът на возене се управлява в движение от водача.
За високата проходимост и плаваемост обаче се плаща сериозна цена - разход на гориво до 40 литра на 100 км, като при мека повърхност и сняг скоростта е около 15 км/ч. Но там, където се сблъскват всички стихии, всъдеходът Тром е по-добър и от най-добрия плаващ гъсеничен всъдеход. Защо? Защото снежната шейна е добра на снега, четириколесният мотор през лятото, въздушната възглавница през пролетта и есента, а той върви по всяко време и по всякакво покритие, включително и водно. Бил грозен - няма да ходи в Женева на автосалона, а ще кара гориво, продукти, ще спасява хора, закъсали под откритото северно небе.
Във водата той може да се движи само с въртенето на колелата, но за постигане на по-висока скорост се монтира в задната част извънбордови двигател. Във водата машината е буквално непотопяема заради двойния запас на плаваемост - от херметичните корпуси и от осемте огромни колела.
Кратка техническа характеристика - маса 2300 кг, товароподемност 1000 кг, места - 3-10, места за спане - 6, габарити - 6800 х 2500 х 2600 мм, следа 2000 мм, просвет 720, гуми с ниско налягане - 1430х540, максимална скорост на твърдо 40 км/ч., на вода - 4 км/ч. без извънбордовия двигател, относително натоварване върху почвата 0,15-0,25 кг на кв.см, двигател ВАЗ-21213, 83 к.с. при 5200/мин., трансмисия - механична, петстепенна с демултиприкатор, окачване балансирно, без пружини, резервоар 110 литра.