17 Май 2024петък13:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Сделано в Русия - Тром 8, снегоблатоходът-амфибия

/ брой: 32

автор:Дума

visibility 1849

Навремето имаше една смешка, която правеше сериозна разлика в качеството на изделията, правени от двете страни на "желязната завеса" - "Мade in..." и "Сделано в СССР", за което си имаше известни основания. Тя донякъде е в сила и сега, но руснаците винаги са изненадвали с уменията си да направят от нищо нещо, да изненадат с невероятни технически изделия, които после, за съжаление, не успяват да поддържат в серийното производство с постоянно качество. 
Нещо подобно се случва и с тази уникална машина, за която "няма няма" при придвижването, независимо от това, къде се намира - в реката, езерото, дълбокия сняг, непроходимата кал. Е, това създание на интересната руска инженерна мисъл в никакъв случай не може да се нарече красиво. Но работи навсякъде, независимо че е страшно на вид. Става дума за снегоблатохода-амфибия Тром 8, който се прави в производствената база на конструктора си Алексей Гринкевич в Сургут, от която досега са излезли 15 машини, които, минавайки по тревата, почти не оставят следи - заради ниското налягане на въздуха в гумите растителността след Тром 8 бързо се изправя.
Конструкцията на машината се състои от два основни елемента - задвижваща част с кабина за двама и пътническа, свързани с теглич с две степени на свобода, която позволява сцепление на колелата на двете звена със земята практически във всяко положение. Те са направени върху основата на херметични лодки, запълнени с полиуретанова пяна. В предната секция седят водачът и пътника, като седалките са диагонално разположени, в задната част има място за шест седящи или спящи пътници, но при нужда могат да се поберат и доста повече. Като цяло салонът изглежда така, както се полага на работен железен "кон" - няма нужда да се пита дали може да се стъпи с кален ботуш на масата, за да се измъкнеш през люка на покрива.
В главното звено са монтирани силовият и задвижващи агрегати - двигател от ВАЗ-21213, петстепенна предавателна кутия и диференциална раздатъчна кутия от Нива. От единия й вал се отвежда въртящ момент за предния междуколесен редуктор, а от другия през теглича на подобен редуктор в задното звено. Колелата се задвижват не през осите им, а с фрикционни ролки, което осигурява на машината колесна формула за задвижване 8х8.
Тази предавателна система има няколко преимущества - много е проста - няма уязвими кардани, сложни възли и натоварени кинематични връзки. При движение ролките ефективно очистват гумите от калта, а двойката колело-ролка работи и като предпазен съединител, пробуксуващ без последствия при високи натоварвания, което повишава общата надеждност на машината.
За търсене на недостатъците създателите предлагат да се покара колата в блатата около река Об и притоците й на север от Сургут. В северните райони главният проблем при движение е замръзването на ходовата част на автомобилите. Когато температурите са минусови и духа севернякът, започват проблемите с техниката - късат се замръзнали гъсеници, гумите се смъкват от джантите, а пневмосистемите ги хваща кондезаторен "паралич". При Тром 8 единственото място, където възниква проблем, е контактът на ролките с гумите. За преодоляването му се грижат три варианта на ролките - стоманени с механичен почистващ, с гумирани и полиуретанови ролки.
Воланът не е много чуствителен - открай докрай се правят седем оборота, но на тази машина е все едно накъде се кара - Тром минава навсякъде заради балансираното окачване леко "прекрачва" яки пънове, ходът е плавен, а заради централизираното помпане на гумите комфортът на возене се управлява в движение от водача.
За високата проходимост и плаваемост обаче се плаща сериозна цена - разход на гориво до 40 литра на 100 км, като при мека повърхност и сняг скоростта е около 15 км/ч. Но там, където се сблъскват всички стихии, всъдеходът Тром е по-добър и от най-добрия плаващ гъсеничен всъдеход.  Защо? Защото снежната шейна е добра на снега, четириколесният мотор през лятото, въздушната възглавница през пролетта и есента, а той върви по всяко време и по всякакво покритие, включително и водно. Бил грозен - няма да ходи в Женева на автосалона, а ще кара гориво, продукти, ще спасява хора, закъсали под откритото северно небе.
Във водата той може да се движи само с въртенето на колелата, но за постигане на по-висока скорост се монтира в задната част извънбордови двигател. Във водата машината е буквално непотопяема заради двойния запас на плаваемост - от херметичните корпуси и от осемте огромни колела.
Кратка техническа характеристика - маса 2300 кг, товароподемност 1000 кг, места - 3-10, места за спане - 6, габарити - 6800 х 2500 х 2600 мм, следа 2000 мм, просвет 720, гуми с ниско налягане - 1430х540, максимална скорост на твърдо 40 км/ч., на вода - 4 км/ч. без извънбордовия двигател, относително натоварване върху почвата 0,15-0,25 кг на кв.см, двигател ВАЗ-21213, 83 к.с. при 5200/мин., трансмисия - механична, петстепенна с демултиприкатор, окачване балансирно, без пружини, резервоар 110 литра.

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 212

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 202

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 194

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 221

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 194

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 226

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 222

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 214

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 186

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ