18 Ноември 2025вторник22:54 ч.

Сериалът на некомпетентността

В Евроатлантическата общност се вижда неразривната връзка между политическия цивилен и военен капацитет

/ брой: 128

автор:Васил Попов

visibility 5239

Историята не започва от днес. Тази максима изглежда е непозната за политическия екип на партия ГЕРБ, настанил се в Министерството на отбраната след 27 юли 2009 г. Създаването и строителството на Българската армия е историческа мисия от векове и основен стълб на държавността, изискващ внимателно, професионално и компетентно ръководство.


Дълбоките политически и социално-икономически промени, които се извършиха в страната, неминуемо се отразиха и на армията. В новата динамично развиваща се среда за сигурност и очерталите се евроатлантически приоритети на страната през последните 20 години с политическата воля на редица правителства последователно се осъществиха редица трансформационни процеси в армията. От 2004 г. в процес на реализация е план 2015 като отговор на членството на страната в евроатлантическата зона.


Каква е философията на управленската визия на днешното ръководство на Министерството на отбраната?


На първо място, въвеждане на централизиран партийнополитически модел, а не интегриран функционален и организационен модел с ясно определени административни и професионални взаимосвързани помежду си отговорности и разделени правомощия за ръководство на отбраната.


На второ място, стопиране на обективно разчетената политическа и финансово-икономическа рамка на план 2015 и въвеждане на параметри за необосновано редуциране състава на армията.


На трето място, бягство от реалистична социална жилищна политика съобразно пазарните механизми и продължаване на порочните задкулисни и корупционни мерки за разходване на бюджетни средства.


Изграждането на интегриран модел за ръководство на отбраната е необходимост, що се касае до привеждане на институционално управленския апарат в съответствие с практиките на съюзните страни. Това, което се предлага като решение, е чисто политически подход. Налага се силов партийнополитически модел за ръководство на отбраната чрез централизиране в партийнополитическата власт на чисто професионалните правомощия за командване и управление на армията и въоръжените сили.


Интегрираният модел е както йерархия по отношение на дадена политика, така и хоризонтална връзка по административно-техническото осигуряване на определени звена, без да се дублират функции и задачи.   


Политико-административният апарат е по-скоро мениджърски екип, който определя основната политическа рамка и формира решения по ресурсното осигуряване на отбраната. Военнопрофесионалният екип осъществява правомощията си по командването и управлението на армията в мирно време и на въоръжените сили във военно време.


Моделите и практиките за ръководство на армиите в страните от Евроатлантическата общност ясно показаха неразривната връзка между политическия цивилен и военен капацитет, а така също и разделението на правомощия и отговорности, доказани в хода на проведените и провеждащи се военни операции.


Какво се случва в агенцията "Военни клубове и почивно дело". С много малки изключения екипът е формиран на принципа вярност към силните на деня без оглед за познания в административната, културната и социалната област.


Ръководството на агенцията в лицето на изпълнителния директор няма ясна визия за провеждане на политика, свързана със създаване на среда за образователно - културна дейност, развитие на почивното дело в пазарни условия с държавен ангажимент в интерес на личния състав и този от резерва. Като "приоритет" се определя раздаване на дивиденти за приятелски кръгове от други ведомства, юридически и физически лица, използване на военно почивните бази за провеждане на семинари, завършващи с пищни купони, т. е. принципът е "сега ни е паднало да се веселим".


Налице е и некомпетентно еднолично администриране и ръководене на структурите на подчинение на агенцията. Показателен е фактът с издадените административни актове, преди да е влязъл в сила юридическият акт на Министерския съвет. Липсата на организация за провеждане на процедурите по извършване на организационно-щатните промени ясно говори за некомпетентността на изпълнителния директор на агенцията. Гръмко се афишира за редуцирането на около 400 щатни бройки, но не се оповести по какви критерии се освобождават кадри и се назначават свои хора. Не е зле министър Ангелов да си изясни назначават ли се хора по допълнителни щатни разписания, или тази процедура е под негова протекция.    



Ядем по-малко хляб, сирене и зеленчуци

автор:Дума

visibility 3322

/ брой: 216

ЕК прогнозира по-бавен растеж на българската икономика

автор:Дума

visibility 3493

/ брой: 216

Румен Спецов официално поема дружествата на "Лукойл"

автор:Дума

visibility 3352

/ брой: 216

Обменяме левове в евро в пощата срещу лична карта

автор:Дума

visibility 3373

/ брой: 216

Оспорван балотаж за президент на Чили

автор:Дума

visibility 2724

/ брой: 216

Тръмп не изключва разговор с Мадуро

автор:Дума

visibility 3032

/ брой: 216

Пекин и Вашингтон със сделка до дни

автор:Дума

visibility 3242

/ брой: 216

Осъдиха на смърт Шейх Хасина

автор:Дума

visibility 3137

/ брой: 216

Телевизионната врачка

автор:Александър Симов

visibility 3099

/ брой: 216

За по-високи доходи

visibility 2887

/ брой: 216

Ако Румен Спецов не става за особен управител, тогава кой?

visibility 3406

/ брой: 216

Кога банката няма да ви върне парите от източена сметка

автор:Дума

visibility 3205

/ брой: 216

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ