Словакия - шампион по растеж в еврозоната
Доброто състояние на автомобилния сектор превръща страната в шампион по растеж сред 17-те страни от еврозоната въпреки дълговата криза
/ брой: 170
Докато във Франция "Пе Ес А Пежо-Ситроен" (PSA Peugeot-Citroеn) обяви план за съкращаване на 8000 служители, в Словакия създаде 900 работни места от началото на годината.
В страната с население 5,4 млн. души, която е член на еврозоната от 2009 г., има заводи на германския автомобилопроизводител "Фолксваген", френското обединение "Пежо-Ситроен" и южнокорейския "Киа Моторс". С други думи автомобилът тук е главният двигател на промишлеността. Секторът дава работа на 72 000 души и представлява 39% от националната икономика. Очаква се тази година словашката икономика да нарасне с 1,8%, докато за цялата еврозона ЕК прогнозира свиване от 0,3%.
При последната световна криза от 2008 г. Словакия понесе с пълна сила последиците от спада на търсенето в Западна Европа, като рецесията в страната през 2009 достигна 4,9%. Оттогава обаче е направена стратегическа промяна в заводите за сглобяване, които се съсредоточиха върху производството на малки, евтини модели. Приемането на еврото даде на Словакия конкурентно предимство пред съседите й, които са извън еврозоната - Унгария и Чехия, като така инвеститорите си спестяват конвертирането на валута. В завода си в Търнава "Пежо-Ситроен" произвежда "Ситроен С3" и новото "Пежо 208". Компанията, която има 3500 служители в Словакия, създаде трети производствен екип тази година с цел да произвежда 300 000 автомобила през 2013 г. В съседна Чехия съвместното предприятие Ти Пи Си Ей (TPCА), което обединява "Пежо-Ситроен" и "Тойота", обяви, че съкращава 345 души от общо 2800 служители на компанията.
"Фолксваген" обяви намерението си да инвестира 1,5 млрд. евро в Словакия и да наеме още 500 души към вече работещите за компанията 8400 души, които сглобяват автомобили. Германският автомобилен гигант, който миналата година започна да произвежда малките си модели "Фолксваген Ъп", "Шкода Ситиго" и "Сеат Мий" в завода си в Братислава, откъдето излизат и големите 4х4 "Туарег", "Ауди Q7" и "Порше Кайен", очаква да достигне капацитет от 400 000 автомобила годишно през следващите две години. Южнокорейската "Киа", която произвежда моделите си "Сийд", "Спортиж" и "Венга" в завода си в Жилина, обяви 10-процентно увеличение на производството си през първото полугодие и планира капацитет от 300 000 автомобила през 2013 г.
Същевременно словашката икономика не е изолирана от рисковете на икономическата ситуация в съседни страни. 20% от словашкия износ отива за Германия и страните от ядрото на еврозоната, отбелязва Владимир Вано, анализатор от "Фолксбанк".