Убиец на мотивация
/ брой: 12
Въпреки внушаваните предимства на все по-агресивното навлизане на новите технологии във всекидневието на деца и възрастни, налице са и сериозните социални последици от масовото използване на глобалната мрежа. Проблемът с пристрастяването към интернет почти незабележимо се превърна в световен феномен. Макар че индикации за появата и разпространението му датират още от 1991 г., когато редовните потребители (най-вече в САЩ) получиха достъп до високоскоростен широколентов вход във виртуалното пространство.
Някои продължават да не обръщат внимание на подобни зависимости, неглижират ги и дори отричат явните заплахи за качеството ни на живот. Напоследък обаче не са рядкост проучванията, които не просто целят да фиксират статистически тази опасност, а и алармират за застрашителния ефект от неконтролируемото висене онлайн.
Данни от най-нови изследвания сочат, че сърфирането из уеб пространството намалява образователните способности на подрастващите. След многочасовата отдаденост на социалните платформи не просто не им остава време за учене. Безразборното и безпределното ровене из сайтовете в мрежата убива мотивацията да се прави каквото и да било. Така възпитаници на престижни гимназии и университети тотално отказват да отворят учебник и подсъзнателно рискуват академичните им постижения да бъдат сведени до нулеви или дори отрицателни стойности.
Всеки днес е наясно, че популярната от времената на социализма шеговита максима "Учи, за да не работиш" категорично не може да се приложи. И не само заради увеличаващите се изисквания за образователен ценз, който вече по никакъв начин не гарантира трудоустрояване и добри доходи. Но и понеже човечеството все по-осезаемо е изправено пред перспективата вузовете да са полупразни, а желанието за следване да е сменено с безпокойство и самота, прозиращи от нищо невиждащите по-далеч от цифровата си джаджа очи на млади хора.