Продажбите на дрехи и обувки се сринаха с 66%
Българите пазаруват най-малко в ЕС заради коронакризата
/ брой: 87
С повече от 66% са паднали продажбите на дрехи, обувки и кожени изделия през март, когато бяха въведени първите мерки срещу коронакризата, обявиха от НСИ. Спрямо предходния месец спадът в търговията на дребно с компютри, таблети и мобилни телефони е с 41,3%, а продажбите на дребно на битова техника, мебели и други стоки за дома са намалели с 28,7%. Общият спад при купуването на нехранителни стоки е с 25,6%, а при търговията с горива намалението е с 36,7%. Българите се нареждат на първо място в ЕС по свиване на разходите за пазаруване с 18,1%, докато средно за страните членки намалението на оборотите в търговията на дребно през март е с 10,4%.
Освен че българинът рязко намали пазаруването след въвеждане на извънредното положение, запасяването с храни у нас е било доста по-малко спрямо останалите страни в ЕС. В България през март продажбите на храни, напитки и цигари се нараснали с 1,9% при увеличение с 3,7% за страните от ЕС. В производството през март също има сериозен спад. Най-голямо е намалението при производството на мебели - с 25%, части за коли - с 21,8%, обувки и кожени изделия - с 18,5%, дрехи - с 13,9%, напитки - с 12,4%. Строителството също не е успяло да избегне негативните ефекти от коронакризата. На годишна база активността намалява с 14%, като значително по-тежко е положението при строителството на жилищни сгради (-16,8%), отколкото при изграждането на инфраструктура (-9,8%), сочат данните на НСИ. Според тях някои сектори отчитат ръст, като производството на лекарства, което се повишава с над 4,8% на годишна база. Увеличение е видимо и при производството на хранителни продукти (8,3%) и велосипеди (с 0,2%).